Jonas Ahlbin hade lovat att visa sin barndoms hemmavatten och vi hade stämt träff vid affären i Gärds Köpinge. Det var Robban W, Tord A och jag som hade nappat på idén om ett annorlunda å-fiske. Efter att ha köpt kort så tog vi oss till en idrottsplats, strax utan för samhället. Det verkade vara lite av ett centrum för friluftsaktiviteten i området, förutom ett imponerande Boule-stadion så fanns det informationstavlor och gångstigar.

En av tavlorna handlade om fiske, det fanns en noggrant förd fångststatistik, och vi kunde se att vi nog hade missat den bästa tiden om vivar ute efter havsöring. Nu var det i stället bäcköring som hägrade. Vi började med en fika och Jonas pekade ut ett par ställen som han haft fisk på vid tidigare tillfällen. Alla började i stor stil med torrfluga, tyvärr var den sträcka som lämpade sig bäst för detta ganska kort och det blev trångt. Tord och Robban drog ett par hundra meter nerströms, jag laddade mitt UL spö för spinn och fiskade mig ner från parkeringen. Ganska snart tog jag en pytteliten gädda på min pyttlelilla Terminator vobbler. Det var ganska mysigt att gå där mitt i ån och sprida kasten nerströms. Jag lyckades inom en halvtimme att få ytterligare en gädda, ett par abborrar och en mört. Mörten var faktiskt den som kämpade bäst. Efter ett tag så mötte jag Tord och Robban, dom hade gått över till nymf och dom hade fått mest mört.

Det verkade vara helt tomt på öring. På väg tillbaks så mötte vi Jonas, han berättade om en "gigantisk" död gädda som låg under bron uppe vid parkeringen. Eftersom vi alla hade vadare så fann vi det klart intressant att undersöka detta. Jag gick upp på bron och guidade Jonas fram till den plats där gäddan låg. Jonas lyckades sedan medelst sparkar få in gäddan till strandkanten. Man kunde inte säga att den var gigantisk, vattendjupet hade förstorat det första intrycket en hel del. Dock kan man säga att den var astronomiskt stor i jämförelse med dom gäddor jag fått tidigare på dagen. Den verkade vara ganska färsk och visade inte upp några större skador, vi kunde inte direkt avgöra vad den hade dött av.

Solen hade nu börjat och värma ordentligt och vi tog en rejäl lunchpaus och vi lade oss för att vila i det gröna gräset.

Gäddmonster

Jens med den stora gäddan....

Efter lunch så skulle Jonas visa mig var dom riktigt stora gäddorna höll till och vi drog i väg på en lång runda uppströms igenom skogen. Väl framme så kunde jag se att ån hade ändrat karaktär, den var heltlugnflytande och så var det ganska djupt, klart jigg-läge. Tyvärr var det rätt svårfiskat eftersom det fanns en massa utskjutande träd och grenar. Jag hade lite lättare med mitt 6-fotsspö än Jonas med sitt 8-fots. Vi hade kontakt med något som kunde tolkas som svårflörtade abborrar men vi fick inget. Nu hade faktiskt ett större antal stora dagsländor börjat sin parningslek över trädtopparna. Precis tillräckligt för att reta den inbyggda flugfiskenerven så vi drog oss ner till bilarna för att byta spö. Väl framme kunde vi se att Tord tränade sin egen flugfiskenerv på sitt eget sätt, han låg och sov i strandkanten på samma ställe där vi lämnat honom ett par timmar tidigare. Nu är det ju som så att sländor i trädtopparna inte producerar alltför mycket mat till öringarna och trots att En rejäl Lunchpaus i det fina vädret.vi alla fiskade i ytterligare någon timme så fick vi inget.

Fikapaus

En rejäl lunchpaus i det fina vädret

Det var dags att packa ihop och en ytterligare en trevlig fiskedag var till ända. ><((((º>  Jan Melin

Plansch

Vramsån är en del av ett omfattande naturvårdssamarbete tillsammans med Kristianstads vattenrike