Bornholm 27-30 april 2007.

Den årliga vårturen efter havsöring gick denna gång till den gemytliga ön Bornholm. Vi var 4 man som möttes upp hos Tord för vidare bilfärd söderut. Eftersom vi alla kom från jobbet så passade en middag på båten bra. Det är aldrig fel med dansk spättfilé med remoulade och en kall pilsner.

Page-1-Image-6
Skål!

Vi hade bokat ett vandrarhem i Gudhjem och ditresan klarades av snabbt. Vi fick bo i det gamla huset eftersom det renoverades i det stora inför anstormningen av sommarturister. Charmigt var det i alla fall.

Page-1-Image-7
Vandrarhemmet

På morgonen provade vi strax norr om Gudhjem i Salene bugt som påminde mycket om Vik (golfbanan) tyckte jag. Det visade sig snabbt att det var väldigt mycket tång i vattnet så efter 2 timmar fick vi nog.

Page-1-Image-8

Page-1-Image-9

Vi bestämde oss för att åka och handla lite frukost. Janne menade på att vi kan inte vara på Bornholm utan att prova ”ymerdrus”???

Page-1-Image-10

Detta visade sig vara grovbrödsmulor blandat med socker som man äter med dansk filmjölk. Jag och Tord avböjde vänligt, men Olle fastnade för det. Eftersom det hade blåst upp en ordentlig ostan så drog vi ner mot Rönne och flygplatsen där vi fick en ordentlig frånlandsvind men det var den enda sidan på ön som var fiskbar. I närheten av Gudhjem var det helt omöjligt. Jag lyckades efter ett par timmar ta en liten havsöring. Den var för liten och fick naturligtvis gå tillbaka. Horngäddorna hade börjat anlända på denna sida, men ännu var de rätt få så de blev bara en trevlig bifångst istället för en plåga.

Page-2-Image-1
Olle och Tord vid Lufthavnen

Janne tog också en liten havsöring denna dag, även den fick gå tillbaka. Kvällen tillbringades på en restaurang där det dukades fram buffé för oss hungriga fiskare + några till… Den envisa ostanvinden tvingade oss fortsätta på den västra sidan av Bornholm. Janne tog oss till ställe som kallas Rastepladsen där vi till vår stora glädje kunde se spår av en tidigare expedition av SKK: are.

Page-2-Image-2
På rastepladsen kunde vi konstatera att vårt klubbmärke satt kvar sedan förr-förr-förr-förrförr- förr-förr-förr-förr-förr-förr-förr-förr-förrförr- förra året.

Vi körde även ner mot Snogebaek/Bro som är ett annat välkänt ställe. Men tyvärr var vågorna för höga även här så eftermiddagen till bringade vi i bilen åkandes norrut förbi många spännande platser som vid annat väder hade provats. Tord och jag provade på ett kvällsfiske som gav en liten öring för mig och en horngädda till Tord. Kanske inte vad vi räknat med då min öring högg i andra kastet och både Tord och jag trodde att det äntligen skulle lossna. Men icke.. Dagen efter var vi åter vid flygplatsen där öringarna fortsatte att lysa med sin frånvaro. Trots ihärdigt fiskande…nåja.

Page-2-Image-3
Sover du Tord? Nattfiske is a bitch

Vi tog oss vidare mot Levka strand, strax norr om Rönne. Det hade slutat blåsa kuling så denna sidan gick bra att fiska från, trots en och annan dyning.

Page-2-Image-4
Olle forcerar vågorna…

Även denna dag lyckades jag ta en öring men även denna var i minsta laget. Hellre fria än fälla. Vi var nöjda med en trevlig helg på Bornholm men fisket hade kunnat vara bättre.

Page-2-Image-5
Sista fikan