Det produceras numera en hel del fiskefilmer, och trenden är klart åt att många av dessa håller mycket högre klass nu än var fallet för tiotalet år sen och att teman för filmerna är mycket mer varierade. Vissa av dessa filmer har visats för klubbens medlemmar i samband med våra välbesökta filmaftnar de senaste åren.

Fram med popcornen..

Här har vi samlat SKK's egna filmer, tagna med diverse kameror av alla det slag. Klubben har en del medlemmar med fetish för elektroniska apparater...

Om filmerna

Klicka på en av bilderna nedan för en kort förhandstitt.

Kombinationen mellan fiske och undervattensfilmning är unik, den speglar egentligen många av de frågor som  man själv har gått och tänkt på under otaliga timmar vid vattnet. Hur ser det egentligen ut under ytan, hur rör sig betet etc., Intressant att följa årstidernas skiftningar även ur fiskens perspektiv. Det är  minst lika intressant att kolla in bytsedjuren och deras rörelsemönster som att se fiskens beteende i vattnet..

Om filmerna 1 och 2

Klicka på andra eller tredje bilden nedan för att se en trailer.(ettan har ingen)

Följ med torrflugefantasterna Lars Lenth och Andreas Fismen under två säsonger på jakt efter stora öringar i Sydnorge. Se och lär hur man gör i olika fiskesituationer. Filmen balanserar på en slak lina mellan det seriösa och det galet underhållande och ger massor av användbara tips samtidigt som dn är behäftad med en stor portion vass humor utan att det känns överdrivet onaturligt. Kanske det bästa som gjorts hittils i denna genre.

Klicka på bilden ovan för trailer

Om filmen

Detta är på sätt och vis en uppföljare till Volym 1, på liknande tema fast denna film utspelas på Nya Zeeland (Sydön?) på jakt efter storväxta och svårflirtade öringar. Samma team står bakom kameran och för regin, skådespelarskaran har utökats med några hangarounds. Inledningsvis går man bet med fisket innan man inser att NZ kräver en del av fiskaren vad gäller metoderna och anpassar sig därefter.

Klicka på bilden ovan för en filmtrailer

Om filmen

Ett gäng amerikanska flugfiskare förverkligar sitt ego genom att ta ledigt ett halvår och åka Patagonien runt i en begagnad 4WD i sökande efter monsteröringar. En "road movie" som utspelas vid och nära fiskevattnen och dokumenterar på ett spännande sätt verdermödorna och och motgångarna som teamet möter längs vägen.