Testare: Mats Brorson

Som nämndes i recensionen av Mitchell-rullen, så byttes denna ut mot en ABU Garcia 804 som till skillnad från Mitchell skall innehålla rostfria delar. Jag har nu använt rullen i nio månader sedan mars 2008, och under tredje fisketuren efter havsöring 2009(januari) så brakade rullen ihop. Rullen har efter insmörjning gått finfint ett par turer innan missljud och vibrationer börjat framkomma. Ny uppsmörjning och rullen har funkat fint ett par turer. Efter tio smörjningar på ett år har den nu alltså lagt av. Minsta belastning på linan och rullen går knappt att veva runt. Än en gång var det följande kriterier som gjorde att jag gav rullen en chans:

- Bra linuppläggning
- Bra broms
- Billig

Rullen tar 185m/0,30mm lina, väger 284 gram och utväxling 5,1:1. Alltså en exakt kopia av Mitchellrullen, men med skillnad att ingen synlig rost har visat sig efter användning.

Omdöme:

+ Bromsen. Silkesmjuk funktion. Många gäddor och havsöringar har satt bromsen på prov.
+ Linuppläggningen.
+ Extraspole i metall av samma storlek
+ Skön yta på huset. Känns "varm"
+ Skön och mjuk vevknopp

- Haveri efter nio månader
- Kräver frenetisk insmörjning för att inte gå illa

Summering:

Denna rulle är nu på garantireparation, och jag hoppas att det är en engångsföretelse, för rullen är i övrigt väldigt trevlig. Inte samma mjuka gång som en Shimano kanske, men helt okej. Bromsen är mycket trevlig. Har drillat fisk som gjort flera 30-50 meters rusningar och inga vibrationer eller hackande har kunnat märkas. Vad som slår en är hur ömtåliga dagens rullar är. Jag har en Cardinal från början av 90-talet som fortfarande går som den skall och har mången fisk på sitt samvete. Detta med en uppsmörjning sedan den köptes. Jag tror personligen att problemet ligger i två saker, först kullagerhysterin. Hur bra kan kvaliten vara på ett kullager egentligen om en rulle med tio kullager kostar tusen kronor? Jag hade nöjt mig med ett par tre stycken om det hade varit bra kvalitet. Men det räcker att en tillverkare hittar ett säljargument för att alla andra skall haka på. Tragiskt men sant, kvaliteten på ABU's grejer når ständigt nya bottenrekord. En annan bidragande faktor tror jag är flätlinorna. Allt stummare och starkare tror jag att påfrestningarna blir mycket större än förr vid exempelvis bottennapp. Oavsett, så lär det inte bli ABU för min del fler gånger.

Totalbetyg(av fem möjliga)

litetklubbmarke3