Testare: Tord Andreasson

Historik

Historien om hur mina egna Vision Extreme kom till i grova drag: I juni 2000 inhandlade jag mina första andasvadare, tillika av märket Vision, och av samma handlare (CeLa). Plånboken fick styra och jag valde en instegsmodell. Denna modell var i och för sig riktigt lätt och andades friskt, men passformen var sisådär (läs "säckig"), vadarna var utrustade med avtagbara gravelguards i neopren som var ett h-e att få fast ordentligt och som förr eller senare ramlade av. Värst av allt var att efter en knapp veckas fiske började symptomen av ett diffust läckage ge sig tillkänna. Det diffusa övergick ganska snabbt till en smärre katastrof.

Det var inga problem att reklamera vadarna. Jag fick ett nytt par, exakt likadana. Dessa höll en vecka, sen var läckaget ett faktum. Nytt besök i butiken, CeLa erbjöd mig en kostnadsfri uppgradering till en bättre modell som hade namnet "Vision Extreme". Detta skedde i juni 2001.

Jag har haft vadarna sedan dess. De har använts under sju säsonger, vid såväl kustfiske som älv, fjällen, sumpvikar etc. Allt utom varmt saltvatten. En konservativ skattning är 250 hela fiskedagar. Med facit i hand var det ett mycket bra köp. Vadarna visar inga tecken på läckage, sömmarna håller fortfarande, neoprensockorna är knappt slitna. En smärre reva på ena knäet krävde reparation med hjälp av det medföljande reparationskitet. Hängslen och spännen är hela. På det hela taget har jag inget att anmärka, annat än att fickan är i minsta laget, och att vadarna av storlek M, är aningen för långa för mina 176 cm, dock inget besvärande. Gravel guards som vadarna är utrustade med är av tyg, fast monterade och med gummiresår.

Betyg(av fem möjliga)

Hade det inte varit för den snålt tilltagna fickan hade de fått full pott.

litetklubbmarke4