Om boken

Recension av Anders Ekdahl.

Ett bra tidsfördriv när man är ute och flyger är att läsa och inför en resa i höstas så slog jag en lov in i bokhandelns pockethylla bara för att titta lite, jag hade ju olästa böcker hemma. Där lyste en röd bok med den oemotståndliga titeln "Laxfiske i Jemen". Konstaterade snabbt att det inte var en konstig deckare utan en roman om laxfiske och att den var skriven av hängiven laxfiskare. Den måste jag läsa och det beslutet ångrar jag inte, jag funderar faktiskt på att läsa den igen.

Laxfiske i Jemen handlar om fiskeriexperten Alfred Jones som får det omöjliga uppdraget att plantera in Lax i en å som har upprinningsområde i Jemens bergstrakter. Upplägget i boken är annorlunda och speglar den moderna tiden på ett spännande sätt, bla med att ha med e-mail konversationer. Författaren blandar aktuella ämnesområden såsom terrororganisationer, SOX, Irakkrig, makt. fiske och politiskt rävspel med personliga förhållanden. Huvudpersonen Alfred Jones är en hängiven fiskare och lever med en oförstående fru. De har ett komplicerat förhållande men verkar trivas med det. Hon är en karriärist inom bankvärlden brottas med SOX. Alfred är fiskeriexpert i England och laxfiskare som gillar "Catch & Release". Citat: Han har fått en del uppmärksamhet genom en uppsats om "Effekterna av alkaliska lösningar på sötvattenslevande musselpopulationer", som innehöll en del banbrytande nya rön beträffande sötvattenmusslornas parningsbeteende.

Boken tar även upp vårt dvs sportfiskarnas egoistiska sätt att tänka: Citat: "Ta laxar ur deras hemmavatten och skicka dem till Saudiarabien? Sa Tom Då känner du inte fritidsfiskarna. De skulle hellre sälja sina barn som slavar."

Givetvis är det lite fiske i boken också. Citat: "Till slut hade jag fiskat av hela poolen. Vid det laget hade jag nästan glömt var jag befann mig, så uppslukad var jag av det jag höll på med, så lugnad av den absoluta tystnaden som stördes endast av vattnets musik över gruset när det strömmade ut i poolen nedanför."

Som fiskare kan jag verkligen rekommendera boken även till en icke fiskande läsare. Det är nog roligare om man är fiskare men intrigerna och allt annat som händer i boken är tillräckligt underhållande och spännande för alla.

Produktion

Titel: Laxfiske i Jemen (2008)
Författare: Paul Torday