Testare: Mats Brorson

Jag har sedan flätlinans intåg fiskat mestadels med Mitchell 300 Gold på grund av sin fina linuppläggning på spolen, samt dess mjuka broms. Huset i min sista rulle gav sig i infästningen till huvudlagret med följd att ett mothugg innebar att backspärren inte fungerade. Mina knogar fick helt enkelt nog av vevens hårda slag vid mothugg.... När jag då står där i affären så är kriterierna följande:

- Bra linuppläggning
- Bra broms
- Billig

Tålighet och funktion tar man ju numera för givet, så efter mycket dividerande föll valet på en Mitchell igen. Denna gång en nyare modell, 300XGE till priset 699:-. Rullen är av kompositmaterial med en yta som påminner om sammet,  frambromsad, aluminiumspole(där bromspaketet sitter) och enligt specarna har den nio kullager. Reservspole i metall medföljer, och eftersom bromsen sitter i spolen är försäljningsargumentet att "andra minsann skickar med reservspole i grafit" rent blaj. Det finns liksom inget alternativ. Rullen tar 185m/0,30mm lina, väger 284 gram och utväxling 5,1:1.

Gången kändes väldigt fin, och på spolen lades Spiderwire 0.15 lina och under en tur till sundskusten skulle så rullen provas. Väl vid vattnet känns rullen riktigt bra, den lägger linan riktigt fint på spolen, och gången känns balanserad och fin. Även bromsen kändes väldigt mjuk också då jag drillade några havsöringar under dagen. Väl hemma sköljde jag av rullen i sötvatten som sig bör eftersom jag skvätt saltvatten över den vid ett par tillfällen, och kände mig nöjd med mitt köp.

Ett par dagar senare skall jag så ut och fiska öring igen, och väl ute i vattnet känns rullen annorlunda. Ett svagt tickande och en hårdare gång än första gången. Inbillning tänker jag, och fiskar vidare. Drillar ett par öringar och njuter av den riktigt fina bromsen. När dagen är slut känns det lite som rullen vibrerar, och tickandet har tilltagit. Nu har jag även börjat irritera mig på bygeln och lintrissans utformning som får många kast att sno linan runt trissan ett varv och orsaka kaos på spolen vid linuppläggning. Nå, väl hemma sköljs rullen av, och jag planerar att kolla så det inte kommit skit i rullen dagen efter. Efter frukost tar jag så fram rullen, och ett par vevtag avslöjar både gnisslande och tickande ljud, liksom vibrerande gång. Rullen skrruvas isär för kontroll så det inte är grus eller andra partiklar som letat sig in i rullen, men det som uppbenbarar sig är ren besvikelse:

- På sidorna sitter något som ser ut som fastskruvade metallförstärkningar. Detta är plast som målats med kromfärg som redan flagnar
- Vikbar vev är säkert fint, men leden är rejält ärgad då aluminiumen inte är anodiserad utan snarare målad med dålig färg
- Huvudlagret är fullsändigt täckt i rost, kärvar och gnisslar. Detta är vad som orsakar gnissel och virationer. Lagret har legat dikt an mot två rostfria brickor och agerat anod.....
- En tapp till fjäder tillhörande backspärren är en klump ärg då den är av obehandlad aluminium och fjäder är av rostfritt stål. Backspärrskontruktionen i helhet såg riktigt klen ut, och mycket detaljer av plast
- Hur mycket jag än letade hittade jag bara 5 kullager. Var dom andra är vete sjutton...

Besviken försöker jag smörja upp rullen men lyckas inte, så den skruvas ihop och returneras till butiken där jag istället väljer en lite dyrare ABU Cardinal 804. En rulle med rostfria lager och andra detaljer som förhoppningsvis skall tåla saltvatten. Denna kommer att recenseras efter fler prövningar även om den redan nu drillat fisk och känns lika bra som ny. Värt att notera att dessa rullar tillhör familjen ABU Garcia båda två, och Cardinalrullen är nästan identisk med Mitchellrullen, exempelvis spole och broms, husets form(Cardinalen i aluminium dock) mm.

Omdöme:

+ Bromsen. Silkesmjuk funktion
+ Extraspole i metall av samma storlek
+ Skön yta på huset. Känns "varm"

- Ej rostfria eller kapslade lager
- Ej anodiserade aluminiumdetaljer
- Målade plastdetaljer som flagnar snabbt

Summering:

Denna rulle är definitivt inte ett alternativ för kustfiskaren. Att lägga ett icke rostfritt lager mellan två rostfria brickor är inte speciellt smart. Dessutom är lagren inte inkapslade. Egentligen fungerar denna rulle förmodligen bara i sötvatten, och då om man är noga med att dränka lagren i fett för skydd mot fukt. Bromsen är silkesmjuk och är det enda som talar för denna rulle över huvud taget. jag har haft rullar för betydligt mindre pengar som klarat saltvatten i många år utan problem med rost i lager. Kanske denna rulle var ett måndagsex?

Totalbetyg(av fem möjliga)

litetklubbmarke