Klubben har under ett stort antal år haft en tradition att åka på höstläger till Hökensås. Efter en paus på några år så är vi igång igen. Kombinationen med fiske i Tidan vid Baltak gör att varje tur blir en välbehövlig minisemester.  De artiklar som publiceras här är mest för att skapa nostalgivibbar för oss som var med.
havsjon

Så var det äntligen dags för höstens första stora läger. Förhandsintresset var inte alltför stort men tillräckligt för att vi skulle kunna boka en av dom riktiga stugorna, i Hökensås semesterby. Thomas S var inte säker på när han skulle åka hem så vi unnade oss lyxen att köra med två bilar. Gemensam bunkring på Willys i Lund och avfärd strax efter jobbet.

Det var två bilar söderifrån som på torsdagskvällen satte kursen norröver. En ”Ericssonbil” med Björn, Mats och Henke. Ola och jag följde efter lite senare. Gänget kompletterades av Martin som kom från eget håll. När Ola och jag kom fram efter bl a ett hamburgerstopp så hade resten av gänget redan bänkat sig i den ena stugan, praktiskt tyckte framför allt Ola som nu fick fördelen av att ha ett eget rum.

Det är inte alltid vi hittar det digitala ursprungsmaterialet från när vi framställde artiklar till vårt klubbtidning, husorganet "Mothugget". Därför är dessa tidiga inscannade artiklar från våra utflykter till Hökensås för fiske efter öring och regnbåge inte helt lätt att läsa. Men visst har dom charm.

Så var det äntligen dags att prova höstens andra stora läger igen. Några års uppehåll hade gjort suget större för ett par dags puggefiske i den underbara naturen på Hökensås. Vi lyckades fylla upp en bil och vi kom iväg på torsdag kväll. Tyvärr var det fullt i stugbyn så vi fick boka stuga nere i Brandstorp, ett alternativ som framstod som mycket sämre.

Onsdag kväll så var det Sten, Kent C och undertecknad som satte oss i bilen för att köra norröver. Sedvanlig bunkring på Citygross i Hyllinge och kaffe på vägen gjorde att det blev ganska sent innan  vi kom fram. Kenneth S och Valle hade kört tidigare på dagen.

Vi hade bokat två stugor även denna gång. Det var Kurt G, Dietrich G, Fredrik Z och Martin R i den ena stugan. Undertecknad, Sten N och två danskar, Jesper och Rita i den andra. Jesper känner jag sen tidigare men Rita var det första gången jag träffade. Rita hade "Aldrig kastat fluga i vatten" förut så hon hade goda chanser att lära sig lite. Första kvällen blev ganska lugn med ett par Bira och någon macka med rögad lax på.

Efter att SKK:s Hökensåsfiske legat i träda i ett år så var det åter dags för ett av dom traditionella lägerna. Ganska snart stod det klart att intresset var lite svalare än normalt men vi var dock 5 st anmälda. Gunnar hade med sig en hangaround, Gösta från Dalarna. Anders Ekdahl och jag startade från Björka och hämtade upp Martin Risberg i Bjärnum på vägen.

Äntligen var vi på väg. Det var 2 bilar från Malmö som körde onsdag kväll. I den ena  satt Sten och Tord och i den andra var det jag tillsammans med en "hangaround", Kent Carlsson. Det hade varit en sensommar med många besvikelser. 11 små negerpojkar hade i sakta takt reducerats till 6, alla med mer eller mindre goda förklaringar.

Innan datorerna gjorde intåg i hemmen så var det skrivmaskin och stenciler som gällde när vi framställde artiklar till vårt klubbtidning, husorganet "Mothugget". Därför är dessa tidiga artiklar från våra utflykter till Hökensås för fiske efter öring och regnbåge inte helt lätt att läsa. Men visst har dom charm. Notera den manuella stavningskontrollen......

Vi hade bokat en stuga redan från onsdag kväll, Mats och Martin hade tagit semester och flaggat för att dom ville ha en extra dags fiske. Jag var lite osäker och Tord hade inte tid. Mats hade fått för sig att han skulle måla fönster hemma på torsdagsförmiddagen så det blev inget fiske och tyvärr så stod stugan tom den första natten.Gunnar hade varit i Dalarna på möte och hade bokat egen stuga.

Det kunde börjat bättre, onsdag kväll så hämtade jag upp Sten och Dietrich. Redan i bilen så sade Dietrich att han hade ont i magen och inte mådde så bra. Vi trodde bara att det var lite resfeber och att det snart skulle gå över, dock så blev vi riktigt oroliga när han klarade att gå runt en halvtimme i en stor matvarubutik och bara köpte en Ramlösa.