Klubbmedlemmarnas egna tester av spinnfiskeutrustning under verkliga förhållanden.

Testare: Tord Andreasson

Ett haspelspö att ta med sig på flygresan

Inför semesterresan införskaffade jag ett haspelspö. Urvalskriteria var följande:

En haspelrulle i budgetklass av Shimano

Testare: Tord Andreasson

För att komplettera mitt nya resespö (se separat test) inköptes en haspelrulle. Jag skall erkänna att jag inte är en större vän av haspelrulle, har dålig erfarenhet sen tidigare. Haspelrullar har en fallenhet att gå sönder eller börja strula och det ganska tidigt. Därför ville jag inte lägga en förmögenhet. Valet föll det välkända märket Shimano och jag valde en modell med tillräcklig kapacitet, dvs ett par hundra meter 0.15 lina (superlina). Det blev en Shimano 2500 RE Sidestab. Rullen var nylanserad vid köptillfället, säljaren hos Dan-tackel talade varnt för denna (introduktionskampanj) så det blev något köp på vinst och förlust - med hopp om vinst.

Testare: Mats Brorson

Som nämndes i recensionen av Mitchell-rullen, så byttes denna ut mot en ABU Garcia 804 som till skillnad från Mitchell skall innehålla rostfria delar. Jag har nu använt rullen i nio månader sedan mars 2008, och under tredje fisketuren efter havsöring 2009(januari) så brakade rullen ihop. Rullen har efter insmörjning gått finfint ett par turer innan missljud och vibrationer börjat framkomma. Ny uppsmörjning och rullen har funkat fint ett par turer. Efter tio smörjningar på ett år har den nu alltså lagt av. Minsta belastning på linan och rullen går knappt att veva runt. Än en gång var det följande kriterier som gjorde att jag gav rullen en chans:

- Bra linuppläggning
- Bra broms
- Billig

Testare: Mats Brorson

Jag har sedan flätlinans intåg fiskat mestadels med Mitchell 300 Gold på grund av sin fina linuppläggning på spolen, samt dess mjuka broms. Huset i min sista rulle gav sig i infästningen till huvudlagret med följd att ett mothugg innebar att backspärren inte fungerade. Mina knogar fick helt enkelt nog av vevens hårda slag vid mothugg.... När jag då står där i affären så är kriterierna följande:

- Bra linuppläggning
- Bra broms
- Billig

Superlina från Ron Thomson

Provade denna lina under två veckors fiske.

Den tjocklek som användes var 0.16 mm, på haspelrulle.

Testare: Jan Melin

En revolutionerande wobbler eller bara en del av den nya trenden med flerdelade beten?

Vi har testat 4-Play under sommarens fiske, för fiskaren är valet enkelt, man vill nästan hoppa i själv och bita i betet, så naturtroget ser det ut.