Tävlingen som tog Fulton till Sverige.

Preliminärt i Abbekås men som vanligt låter vi vindarna styra var vi hamnar. Meddelande, dagen innan via mail och på hemsidan.

Skånska Kustfiskeklubben anordnar varje vår en kustfisketräff. Alla är välkomna att deltaga. Nybörjare kan få goda råd av erfarna kustfiskerävar.

Vinnare 2015

2015 års vinnare har precis korats och det blev Niclas Dahl som för andra året kammade hem segern. Denna gång med en fin blänkare på Fulton 1,14.

Träffens måtto är kvalitet och det viktiga är att de som normalt fiskar pa kusten kan träffas, umgås och utbyta erfarenheter under trevliga former.

Öringens dag har mångåring tradition: 2016 var det 25-årsjubileum.

Första pris är som alltid en havsöringstavla av Clarence&Christoffer.

Gladsax Fiske, skänker ett Snaps-drag till samtliga deltagare.

Sportfiskegiganten sponsrar prisbordet..

Regler

Träffen kommer genomförs som fisketävling. Endast kustfångad (spinn eller fluga) havsöring räknas. Dock bör sägas att det är en mycket speciell tävlingsform. Vackraste och mest välkonditionerade öringen vinner. Fångad fisk värderas enligt en konditionsfaktor som kallas Fultonformeln där fiskens längd ställs i proportion till vikten pa följande sätt:

K = G*100 / L^3

Där

K=Konditionsfaktor

L=Längd i cm (med L^3 menas längden i kubik)

G=Vikt i gram

Exempel: en öring vägande 2.5 kg med en längd om 60 cm får en konditionsfaktor om 1.16. En fisk med en längd om 70 cm och vägande 3.3 kg får ett värde om 0.96. Den mindre fisken vinner över den större i detta exempel.

På sidan finns avbildade några vinnare av Öringens Dag. Vissa år har det räckt med Fulton 1.05, men 1998 går till historien med minnesvärd fisk med en konditionsfaktor om över 1.30!

Det mest åtråvärda priset är tavlan med en jagande öring, och går till tävlingens vinnare.

Öringtavla

Praktiska detaljer

Anmälan sker direkt på webben, via mail eller per telefon. Från kl 14:00 är det möjligt att väga in fisk, plats för invägning bestäms senast kvällen innan och den meddelas på hemsida och via mail till anmälda deltagare. Vi låter vindarna styra var vi hamnar och plats för invägning meddelas dagarna innar per mail och på hemsidan. Enklare förtäring såsom Lunda-knakar, kaffe/kaka, öl och läsk serveras på plats. Invägning/mätning skall göras senast kl 16:00. Man kan dock börja fiska så tidigt man vill, bara man har betalt anmälningsavgiften innan start. Prisutdelning sker kl.16:30.

Tävlingsledningen kan nås på mobiltelefon 0768-525408.

Tillåten fiskesträcka är satt till hela den Skånska kusten så det bör finnas möjligheter till bra fiske, oavsett väder och vind. Klubben kan samordna eventuell samåkning for de som inte är bilburna.

Anmälan

Anmälningsavgift är 100 kr för seniorer och 50 kr för juniorer 15 år och yngre, eventuellt överskott kommer att gå till klubbens fiskevårdsarbete. Avgiften skall betalas innan fisket påbörjas, man betalar lättast med:

Swish: 0702-985321 eller postgiro 678539-8. Ange namn, E-post och telefonnummer.

Anmälan per telefon till Jan Melin 0768-525408 eller via formuläret nedan.