Testare: Tord Andreasson

En klassiker

Vadarskor

Gamla modellen

Jag köpte mitt första par Simms Freestone vintern 1995/1996. På den tiden hade dessa annorlunda färg, åt det rödbruna hållet, men på det hela taget var det samma vadarsko undantaget detaljer i snörningen. Jag valde en modell med dubbar av karbid, vilket kostade en hundralapp eller så extra jämförd med den dubbfria varianten. Efter sex säsonger med tuff vadning (mycket sten) hade dubbarna gjort sitt. Inte på grund av slitage, dubbarna var fortfarande som nya, utan att de hade börjat lossna från gummi sulan och började sitta på sniskan då de endast hölls fast av filtsulan. Skorna var dock fortfarande i mycket gott skick, förutom några repor av kosmetisk natur var de som nya. Jag införskaffade ett par nya filtsulor, en skomakare limmade dit dessa. Sulorna satt fint i sex säsonger, varefter de plötsligt lossnade utan förvarning (jag gissar pga att limmet som skomakaren använde inte klarade långvarig exponering i vatten). Vid det laget hade skorna använts i nästan elva säsonger. Det blev högaktuellt med nya skor i samband med en inplanerad resa, och jag styrde kursen mot CeLa som hade ett par inne i rätt storlek - utan dubb. Snabb provning och några minuter senare var jag ägare till ett par nya Simms. Detta var sommaren 2006 och hittills har jag inte haft anledning att ångra mig.

• Hög kvalitet,
  • Hållbara
  • Sömmarna
  • Bra passform (jag har relativt breda fötter)
  • Stabila, bra stöd för vristen
  • Sköna att gå i
  • Materialet (konstläder) torkar relativt snabbt

Minus

• Konstläder, kommer inte att tänja sig nämnvärt. Jag rekommendera att köpa en storlek större än vad du normalt använder
  • Dubbarna lossnade efter sex säsonger
  • Priset

Betyg

Det blir nästan full pott. Kvalitet vinner i längden.Hade dubbarna suttit fast än idag hade jag gett högsta betyg.

Betyg: 4.7

Nya modellen

Hade byte till nya skor skett ett drygt år senare hade Simms hunnit lansera en uppföljare med samma namn (februari 2008 enligt Simms). Av bilden att döma är stoppningen runt vristen annorlunda och Simms menar att komforten är enastående, vilket jag inte betvivlar. Jag bifogar en bild så länge, i väntan på recension (vilket kan dröja, vänta tio år eller så ....)

Vadarskor