Testare: Jan Melin

Kan det verkligen vara något med en rulle som kostar mindre än en extraspole till dom flesta snobbarullarna? Eller skall man kanske hellre ställa frågan varför flugrullar skall vara så förbaskat dyra. Jag har fastnat för det senare argumentet och skaffat på mig ett antal Okuma Airframe. I början mest för gäddflugfiske men sedan alltmer för havsöring och tropiskt fiske.

Den första varianten av Okuma Airframe var av typen "single action", dvs den var lika trög att veva i som det var att dra ut lina. Denna typ av rulle hör hemma på stenåldern och passar inte på en modern grafitrulle. Ganska snabbt så insåg även Okuma detta och numera så sitter ettt modernt envägskullager i Airframe.

Vad kan man egentligen önska sig mer på kusten än en rulle som är gjord i plast och rostfritt. Sexigheten är kanske inte alltför stor och om man är ute för att stajla så är Okuma Airframe inget bra alternativ. Rent mekaniskt så fungerar rullen utmärkt, det enda man kan klaga på är att känslan av bromsen inte är silkesmjuk men förutom känslan så är den helt OK. Vevriktning byts lätt genom vändning av lager.

Nu för tiden så skall man ju ha så många olika linor till kustflugfisket. Det har blivit inne med att ha sjunklina för att slippa vågornas påverkan. Vissa väljer att kalla det intermediate men till syvende och sist så handlar det om sjunk. Själv använder jag dock mest fortfarande flytlina. Två linor i varje klass och dessutom speciella "Pikelines" i dom högsta klasserna ger snabbt ett behov av ett tiotal extraspolar eller rullar vad man nu föredrar. Har inte riktig koll men jag har nog en 6-7 st av nya modellen samt ett par av den gamla.

En intressant iaktagelse när jag fixade ihop en rulle inför en tur till Los Roques. Rio Saltwater lina, 500 kr, Orvis gelspun backing (200 m) 350 kr samt Okuma Airframe 300 kr.  Rullen som billigaste del alltså. Undrar hur många tropiska utrustningar som kostar mindre. Det fungerade för övrigt utmärkt och Okumarullen hade ett häftigt ljud då den hamnade i en harmonisk resonans när Bonefishen drog på sina hundrametersrusningar.

Omdöme:

Helt OK, inte sexig men klarar det mesta av vad jag någonsin kommer att behöva.

Mycket valuta för tre hundra spänn.

Totalbetyg(av fem möjliga)

litetklubbmarke4