Text och bild: Tord Andreasson

Ett koncept tar form

 

Janne kom upp med idén under senhösten att köra motorcykel ner till Slovenien och flugfiska en vecka. Av ett besök på tyska Auto Zugs välstrukturerade hemsida framgick det att det gick biltåg ända ner till Villach i södra Österrike. Det framgick även att motorcyklister var mer än välkomna, det finns flera sidor med information om hur det går till före och under resan. En översiktskalkyl visade att priset för biljetterna var rimligt i förhållande till vad det kunde tänkas kosta ligga 200 mil på Autobahn med ett par övernattningar på Gasthaus. Så vi slog till och bokade biljetter med avfärd den 20 maj. Att Kenneth Svensson har mångårig erfarenhet av Slovenien var till stor hjälp då han mer än gärna gav oss rekommendationer vad gäller fiske, guidning och logi.

 

Nu när vi var två likasinnade och reselogistiken var utredd på papper bokade vi resan. Sen var nästa frågetecken det där med packning. Även om man bantar packningen blir det ju en del prylar. Som tur är nuförtiden 4 delade spön nästan standard. Vadarbyxor är av gore-tex och tar rimligt litet utrymme. Rullar och några askar med flugor tar inte heller mycket plats. Kläder och ombyten för en dryg vecka. Plats för färdkost. Av ett avloppsrör tillverkades en funktionell spötub. Sadelväskorna var dock alldeles för små och fick kompletteras med en extra väska och en tankväska svalde kamera­utrustningen och annat viktigt. Av någon anledning stannade vågen på knappt 20 kg packning, konstigt att det brukar bli så mycket, precis vad man får ta med på flyget.

Packningen trimmades dagen innan avfärd. Det skulle nog gå. Raka vägen genom Danmark i kraftig byig motvind med regnskurar, och sen småvägar genom norra Tyskland samtidigt som vädret började stabiliseras och solen tittade fram. Med hjälp av Jannes Garmin Quest hittade vi enkelt först till Louis (Tysklands största butikskedja för MC tillbehör) och sen till stationen Hamburg Altona i hjärtat av gamla Hamburg vilket kan vara trickigt trots all skyltning. (OBS förväxla inte med Hamburg Hbf) Vi möts av en extremt välorganiserad tysk incheckning och ombordlastning, sen var det bara att sätta sig ner och koppla av.

 
Proffsig fastsurrning ingår i biljetten

Det visade sig att motorcyklister var i majoritet på tåget. Mest tyskar förstås men även några andra nordbor som skulle ner till Österrike. En hel bunt med massa trevliga människor som mer än gärna delar med sig tips och råd - inte vad fisket beträffar, dock. Vi var de enda MC burna flugfiskarna ombord.

 
 
 
 
 
 
Goda råd ges om vilken väg välja
 
 

Efter en natt med hyfsad sovkomfort och ostörd sömn (vi hade kupén åt oss själva) serveras det frukost, denna ingår i biljetten. Vi lastar av motorcyklarna i Villach, första och sista stationen på resan. Efter ett par mil på österrikiska vägar är vi framme i Slovenien. Questen ger nu upp då gränsen för kartorna som ingår slutar vid gränsen för det som en gång i tiden kallades för Västeuropa.

 

Äventyret börjar

 
 
 

Vi lämnar motorvägen och tar oss vidare genom dalgången, förbi Bled och Kranj där vi viker av norrut igen på väg 210, upp mot Seebergsattel/Jezerki, en trevlig smal och krokig alpväg som leder tillbaka in i Österrike. Här får vi visa passet för första gången på resan, för en ung och nitisk slovensk passpolis som studerar petigt alla stämplar och visum för att sen ta sig en närmre titt på motorcyklarna och packningen... Efter någon mil i Österrike tar vi av söderut igen, tillbaka in i Slovenien på en liten "vit" väg som inte ens har ett nummer på kartan. Enligt Kenneth är denna spektakulära sträcka asfalterad hela vägen. Det visar sig stämma.

 
 
 
 
Man träffar trevliga MC gäng överallt
 

Efter flera mil nedför kommer vi ner i dalgången och det blir flackare, fast fortsatt kurvigt. Vi når nu vårt första delmål, byn . Checkar in på pension Raduha som vi bokat i förväg genom Kenneths försorg. Pensionatet ligger mitt i en idyllisk bymiljö och har fräscha rum med utsikt över alpsluttningarna.

Pensionatet är även en förstklassig "slow food" restaurang som serverar riktig slovensk frukost och har en fyra rätters gourmet middag "nouvelle cuisine de Slovenie" om kvällen. Allt detta för det facila priset 35 € per person. Har ni vägarna förbi, ring Martina Breznik och hör om det finns plats. Väl värt en omväg. 

 
 
 
Luce
 
 
Traditionellt jordbruk är fortfarande en vanlig syn
 

Savinja

 

Nästa morgon träffar vi Kenneths bekant Franz som har ett förtroendeuppdrag i den lokala flugfiskeföreningen " Fishing club Ljubno ob Savinji" och som lovat att guida oss runt. Franz talar utmärkt tyska; det språk som troligen är mest gångbart i Slovenien. Dags att damma av skoltyskan. De närmsta tre dagarna ägnas huvudsakligen åt fiske i Franz sällskap. Vi begränsar MC åkandet till att ta oss till fiskesträckorna och att utforska dalgången där älven Savinja rinner fram. Den fiskbara sträckan sträcker sig dryga milen såväl upp- som nedströms Luce. Fiskekort löste vi på pensionatet till en rimlig kostnad om några tiotals €.

Biking and Fishing
 

Vi får uppleva tre dagar med trevligt fiske efter främst harr, med inslag av öring och regnbåge. Ingen jättefisk precis men å andra sidan är Savinja inte ett jättevatten heller, lagom stort och lättvadat på de flesta ställena. Loppet är ganska omväxlande med sel, djupare pooler och snabbare strömpartier.  

Utsättningarna av större regnbåge sker på "trofésträckan" ca en mil nedströms. Vi väljer att avstå från denna sträcka efter att ha provat en förmiddag, att fiska vild harr är så mycket intressantare.

Efter att Franz bildat sig den definitiva uppfattningen att vi varken är några idioter eller köttfiskare ger han oss tillstånd att fiska torrfluga och nymf på en sträcka som normalt sätt endast får fiskas med streamer, detta för att skona harren(!). Fisket får klar godkänt, vi får en hel del harr i hyfsad storlek samt en del öring upp till halvkilot.
Franz väljer fluga
 
 
Franz, en nyfångad harr och labben Heidi
 

Plan A - Unec

Näst på schemat står att åka till Unec nära Postojna i södra Slovenien, ca 20 mil enkel väg. Unec är ett unikt fiskevatten som dock kan vara svårfiskat vid höga vattenflöden tidigt på säsongen. Franz erbjuder sig därför att kolla upp saken åt oss. Det visar sig vara klokt gjort då rapporten han får på telefon är att det dröjer minst en vecka innan förutsättningarna kan bli bra.

Plan B - Sava Bohinjka

Vi byter till plan B som är att ta oss till Bled och fiska i Sava Bohinjka som alltid är fiskbar. Franz skall själv till Bled i ett ärende, och han erbjuder sig att fixa boende åt oss. Det visar sig dock att det för tillfället hålls en europeisk brandmanna­konferens denna vecka och hela Bled är fullbokat. Inga problem, Franz känner f.d. Polischefen som numera driver ett pensionat. Polischefen är för övrigt ordförande i den lokala fiskeklubben, kör custom MC på helgerna och gillar bikers. Han tar mer än gärna emot oss. Vi kör till Bled den långa, krokiga och kuperade vägen över Skofja Loka och Zelezniki.

Bled är Sloveniens mest turistiska ort, belägen vid södra stranden av sjön med samma namn. Det medeltida klostret byggt på en klippa på en ö och med borgen i bakgrunden ett välkänt motiv på många vykort. Restauranger och pubar finns det gott om i Bled.

Bled

Staden är precis proppfull med brandmän från världens alla länder, paraderande brandbilar av varierande årsmodell som hade platsat på museum, vanliga turister, massor av motorcyklar och en och annan flugfiskare. Vi hade nog tur som fick rum över huvud taget. För 20 € natten var får vi dela på ett stort dubbelrum och till detta ingår frukost. Ägaren till Pension "Marija Zupan" är en trevlig prick, hans engelska är riktigt bra och han bjuder på öl, slivovic och även på sig själv. Bl.a. drar han en och annan historia från tiden då han tvångskommenderades till Kosovo under Titos styre, dramatiska upplevelser berättade direkt från levande källa.

Vintage 1922

Planen är att stanna tre nätter och därmed hinna med tre hela dagars fiske i Sava Bohinjka.

Älven är uppdelad på flera fiskesträckor, som var och en administreras av olika fiskeklubbar. Allt som allt finns 4 eller 5 mil fiskbar sträcka. Skall sanningen fram är det främst frågan om P&T fiske efter regnbåge i rinnande vatten, med inslag av harr. Fiskekorten köper man i den välsorterade flugfiskebutiken i centrala Bled.

Första fiskedagen provar vi den nedre sträckan. Andra dagen en sträcka i utkanten av stan, med ungefär samma karaktär, långa sel och halvbra fiske. Sista dagen har Janne fått nog och bestämmer sig för att ta en snabb tur till Italienska kusten och ett dopp i Medelhavet, men det är en annan historia.

Själv provar jag den allra översta sträckan. I mitt tycke den trevligaste, älven är smalare och mer spännande och jag såg knappt andra flugfiskare.

En av kvällarna hinner vi med en utflykt till Triglav nationalpark med de berömda vattenfallen.

Resan hem

På vägen hem bestämmer vi oss för en "liten" omväg. Först söderut till Podbrd och över bergen ner till Soca dalen som vi anländer till vid Most na Soci

Most Na Soci
 

Sen upp för dalen förbi KobaridBovec och nu bär upp för de Julianska Alperna mot den berömda skidortenKranjska Gora där Stenmark en gång i tiden plockade världscups poäng och umgicks med Bojan Krizaj mellan åken. Och mycket riktigt, många kommer väl ihåg Stenmark. Han har fortfarande högt anseende. Vägen har 48 numrerade hårnålssvängar med beläggning av gatusten som kräver en del av föraren. Vi tar det ganska lugnt, det gäller att passa sig.

 

Stavas som på skylten men uttalas kok

Det tar större delen av dagen att avverka denna runda, och vi anländer till Villach sen eftermiddag i över 30 grader värme. Tåget avgår enligt tysk precision på minuten när. Nästa morgon lastar vi av i Hamburg och tar dagen på oss att köra trevliga småvägar genom Schleswig-Holstein upp till Puttgarden.

 

Klockan har hunnit bli mycket när färjan lägger till i Rödby och vi avslutar som vi började, motorvägen raka vägen hem

Om Slovenien

 

Fram till 1918 var Slovenien del av det Österrikiska kejsardömet. Administrerades sen av den segrande sidan (Italien) fram till 1945, därefter delrepublik i Jugoslaviska Federationen. Bröt sig ur tidigt (25 juni 1991) och drabbades aldrig i egentlig mening av inbördeskriget som var över efter knappt två veckor. Landet är medlem i EU sen maj 2004. 

Språk: Slovenska (slaviskt språk, påminner om serbokroatiska). Tyska mycket gångbart, även italienska och bland yngre går engelska bra. 

Valuta: Tolar fram till 2007, numera €. Kreditkort gångbart på många köpställen.   

Boende: Pensionat eller camping. 

Väder: som regel stabilt maj - september.  

Kostnadsläge: Fördelaktigt. Kost och logi kanske ½ priset av hemma?

Norra Slovenien är alpint, kulturen och landskapet påminner mer om den Österrikiska än den slaviska. Södra Slovenien är flackare och påminner mer om Kroatien.  

Främsta sevärdheter: Bled, huvudstaden Ljubljana, Postojna grottorna, Triglav nationalpark.

http://www.autozug.de/eindex.html

http://www.raduha.com/

http://www.rd-ljubno.si/eng.htm

http://www.impel-bohinj.si/flyfishing_sava_bohinjka.htm 

 

Karta med turen vi körde inritad (saknas litet i nederkan), och områdena vi fiskade