Testare: Tord Andreasson

Ett haspelspö att ta med sig på flygresan

Inför semesterresan införskaffade jag ett haspelspö. Urvalskriteria var följande:

• Lämpligt till kustfiske
  • Fyrdelat av transportskäl

Efter diverse turer valde jag ett Ron Thomson 36083, 9 fot och klassat för betesvikter 7-28g. Ovan kan ni läsa ett utdrag ur Ron Thomsons produktkatalog med uttalanden som vi kan ha som referensspunkt och jämföra med erfarenheter efter två veckors fiske.

• Klassning: Specifikationen säger 9-28g men 28g beten är i tyngsta laget vad spöet orkar med. Spöet kommer till sin rätt med vikter upp till 25g.
  • Spigotholkar: Fin precision och designen gör att skarvarna är knappt synliga. En viss tendens att dela på sig.
  • Aktion: Texten säger "högmodul Carbon". Aktionen är medium-snabb, spöet arbetar vid kast, inte bara toppen. Inte supersnabbt/toppigt eller extremt långkastande men aktionen är trevlig och man känner inte av någon märkbar skillnad mot ett tvådelat spo.
  • Korkhantaget: Jag vet inte vad AAA exakt står för (det låter bra med terminologi från Standard and Poor). Handtaget håller hög kvalitet i korken. Handtagets framdel är i kortaste laget för att kännas bekväm i handen. Butten har svagt päronformad form som sitter fint i handen när man skall dra på ordentligt vid kast.
  • Rullåset: Enkelt, precist, låser rullen som det skall.
  • Spööglor: Lätta, tunna, känns litet klena men ingen tog skada under flygstransport. Inga tecken på korrosion efter två veckor fiske i saltvatten
  • Finish: Brun klinga, högblank lack, stilrent, inga onödiga krusiduller
  • Transport väska "De Luxe": Ett svart fodral/väska av styv cordura med bärhandtag, kanske inte direkt De Luxe och klarar nog inte allför mycket stryk men funktionellt. Ett plus för att spöet kan förvaras med rullen monterad. För tuffa transportförhållanden hade jag nog övervägt ett (egenhändigt tillverkat) PVC rör.
  • Prislapp: runt tusenlappen

Sammanfattning: Ett alternativ för den som är ute efter ett kustfiskespö och vill kunna ta med det i resebagen på flyget. Ron Thomson verkar har gjort ett ryck på kvalitetfronten. Värt att notera att spöserien erbjuder 8 modeller i olika längder och viktklasser, samt 2 modeller avsedda för multirulle.

Totalbetyg(av fem möjliga)

litetklubbmarke5