Flugmönster för gädda, öring och andra fiskar. Bindbeskrivningar och material

Saltvattensfluga - Eye Candy

Beskrivning

En enkel fri tolkning av det berömda flugmönstret "Surf Candy", uppblandat med dragen från "Danskflugan".

Text och Bild: Jan Melin

Egentligen bara en Gäddfluga utan namn, ett koncept som bygger på att kombinera två material till enklaste möjliga fluga på snabbast möjliga tid. Inget onödigt krångel och tingeltangel utan bara svans och kropp. Färgen kan variera i oändlighet men jag föredrar någorlunda matchade färger med svart-svartglitter, svart-silverglitter, röd-silvergiltter och chartreuse-grönglitter som favoriter. Storleken kan variera från största möjliga (6/0) till minsta praktiska (8), de mindre varianterna passar dessutom utmärkt till Abborre, Öring och Regnbåge. Det tar ca 2-3 minuter att färdigställa en fluga beroende på materialvalet.

Text och Bild: Mats Brorson

Bunny Bug, Bunny Leech, Megazonker. Många namn finns det på denna fluga, men i klubben är den nog pga min tolkning mest känd(eller ökänd) som "Svanen" eller i den mest barocka versionen som "Valrossen". Gemensamt för samtliga är att jag numera kör denna i svart. Punkt. Alla andra färger är numera enligt mig slöseri med tid och material. Visserligen började jag  för en massa år sedan med rött och vitt, men nu är det svart som gäller. Flugan är den jag använder till 99,99% av mitt fiske efter tandgurkorna längs skåne och blekingekusten. Liksom en viss legend som fiskar enbart med en vit fluga av struts, erkänner jag att jag är lika fast med inställningen att "en fluga kan ha vilken färg som helst, bara den är svart". Raka motsatsen alltså, men båda läger fångar fisk. Personligen tror jag att det viktiga är att tro på det bete man använder, samt att siluetten och rörelsen i vattnet betyder mer än färgen.

Text och Bild: Jan Melin

Klubbens gäddkung Finn, har under alla år haft Torparen som sitt favoritmönster.
Det hela började med att han försökte efterlikna wobblerfärgen "Firetiger" med de tre grundfärgerna Röd, Gul och Grön, helst i fluoricerande variant.
Mönstret är enkelt, det är egentligen samma som "Duo Pike" men med tillägg av hackelfjädrar som är bundna på "Deceiver-vis". Originalfärgerna fiskar utmärkt men det finns så klart utrymme för varianter. Originalmönstret med svart kropp i stället för röd ("negertorpare") har gett mycket bra resultat.