Vår klubbmedlem Anders har varit på besök i västindien igen. Artikeln finner ni här: Guadelopue 2017

Det har kommit en regel om s k  ”baglimit” d v s en begräsning i fångsten per dag när det gäller fritidsfisket av torskfisket i Östersjön som gäller från och med 2017-01-01

Detta är en regel som EU beslutat om för att minska uttaget av torsk i Östersjön.

Det innebär att vid fritidsfiske efter torsk i delområdena 22–24 (karta hittar du här) får du behålla 5 respektive 3 torskar.

Regel 1: Vid fritidsfiske får högst fem exemplar av torsk behållas per fiskare och dag i delområdena 22–24.

Regel 2: Genom undantag från punkt 1 skärps bestämmelsen till att högst tre exemplar av torsk behållas per fiskare och dag i delområdena 22–24 under perioden från och med den 1 februari 2017 till och med den 31 mars 2017.

Fångstbegränsningen gäller alla redskap, handredskap och även för fiske med nät etc , dvs om mer än 5 respektive 3 torskar (1/2 – 31/3) fångas ska resterande fångst släppas tillbaks i vattnet, död eller levande.

Gällande fiskeregler finner du här

Så fick vi åter kora en vinnare, Peter Salomonsson från Munka Ljungby. Han fiskade i närheten av Abbekås när han kom in i ett stim blänkare. Han fick ett par men vägde bara in den finaste fisken som mättes till Fulton 1,2. (3,6 kg - 67 cm).

P4020149

Metoden var extremt lättspinn, ett 5 grams pimpat skeddrag gjorde susen. Intressant metod, ett närfiske som kan mäta sig med flugfisket i spänning och närhet.

P4020152

Vi gratulerar Peter till vinsten, förutom tavlan så vann han även ett presentkort från Sportfiskegiganten.

P4020157

Sammanfattningsvis så kom det upp rätt mycket fisk men som vanligt så var det mest fisk som var lite mager som fick gå tillbaks. Det är just det som är andemeningen med Öringens dag, att gärna spara på fisk men att det skall vara fin fisk. Vi tackar alla deltagarna och hoppas att vi ses nästa år igen.

Anders har än en gång varit på Guadeloupe och fiskat bonefish. Artikeln finner ni under Reseberättelser

Juletid är familjetid, men när man tröttnat på julmaten är mellandagarna perfekta för lite fiske. Det varma vädret gör at om det fortsätter, kan bli en fantastisk start på öringsäsongen som börjar den 1/1. Tight lines!

Årets vinnare blev Niklas Dahl med en fin öring med fulton 1,14. Läs mer om dagen som helhet på vår Bloggen

En av våra klubbmedlemmar har varit på semester i Guadeloupe med flugspöt i högsta hugg. Reportage från detta äventur finner ni här: Guadeloupe 2015

Då det på senare tid blivit allt vanligare att ljusskygga individer väljer att betala desperata människor i östeuropa för att belägga alla möjliga hemsidor med länkar till allsköns tvivelaktiga siter med försäljning av preparat som skall få vissa kroppdelar att växa, andra att minska, har vi valt att helt lägga ner gästboken.

Vi har senaste tiden bombarderats med denna farsot, och valt att istället ersätta den med en sektion för kåserier, där vi i klubben kommer att regelbundet skriva små snuttar ur livet. Dessa kåserier finner du här.

Så var det då dags att uppdatera vår hemsida till en lite modernare värld, där mobiltelefoner och "klösbrädor" (surfplattor) är ett allt vanligare verktyg för att surfa på webben. Vår förhoppning är att det nu skall bli bra mycket enklare att läsa våra artiklar på mindre skärmar.

Det är ganska vanligt att det brukar dyka upp svärdfisk i Höllviken vid denna tid varje år. Att svärdfisken däremot skulle vandra upp i sötvatten är lite mer mystiskt. Jag hittade ett litet klipp från Lerdalsälven i Norge som visar detta.

Svärdfisk på vandring

Fisken klarade sig dock inte utan den hittades död dagen efter.