Testare: Mats Brorson

Efter att ha provat vanliga digitalkameror några år nu, så blev jag sugen på att börja filma lite under våra klubbturer. Samtidigt sneglade jag på vattentäta digitalkameror, och upptäckte att det fanns två vattentäta digitalkameror på marknaden. En från Panasonic, och en från Sanyo. Mitt val föll på Sanyo Xacti VPC-CA65 då den var dels billigare, men även för att den i tester hade bra stillbilder(6MP) samt att den har en till skyarna höjd antiskakfunktion. Kameran är som sagt vattentät ner till 1,5 meters djup. Jag har haft tillfälle att prova att kameran håller tätt, och det har inte varit några som helst problem.

Optiken har 5x optisk zoom. Gränssnittet i kameran är ganska enkelt. Lite plottrigt men helt okej. Knapparna är lite väl små för mina fingrar. Skärmen fälls ut, och kameran är redo på ett par sekunder. Skärmen kan vridas 180 grader, varpå bilden vänds likaså för att man på ett enkels sätt skall kunna se vad man filmar om man har kameran riktad mot sig själv. Inställningarna i kameran är ganska rakt på, och lätta att hitta. Blixten är en rejäl rackare också. Kameran använder standars SD eller SD HD kort, och själv använder jag ett 8GB kort. Nackdelen med de större korten är att dom drar mer ström. En timme räcker batteriet med mitt 8GB kort. Batteriet är ett löstagbart lithium ION, och laddas i separat laddare som medföljer. Kameran har givetvis gänga för standard stativ. Anslutning till dator görs med USB 2.0

Mjukvara som följer med är dels Sanyo's egna grejer, men även två produkter från Adobe är bundlade. Sanyo's mjkuvaror gör att kameran kan användas som en webbkamera, samt att om man har kameran inkopplad i USB-porten, så kan man spela in det man gör på skärmen. Adobes produkter som följer med är Adobe Photoshop Album Starter Edition 3.2(för handering av foton i form av album samt redigering) och Adobe Premiere Elements 3.0(videroredigering). Albumprogrammet fungerar riktigt bra, och när man pluggar in kameran i datorn så poppar ett fönster upp och frågar om du vil tanka över de senaste bilderna från kameran. Snabbt, smidigt och enkelt kan man sedan få överblick av sina bilder, redigera bilder, skapa bildspel och allt möjligt hej och hå. Rappt gränssnitt och inga buggar vad jag upptäckt än gör att jag tycker denna funkar riktigt bra.

Sorgebarnet är Adobe Premiere Elements 3.0. Detta skall enligt Sanyo funka med Vista, men det är bara att glömma. Enligt Adobe är det Windows XP som gäller även om det kan fungera i Vista. Vista 64-bit som jag själv använder, så tvärhänger applikationen direkt och maskinen blir tvärseg. Helt oanvändbart, och en uppgradering till senaste version kostar 850 kronor. Inte speciellt dyrt, men irriterande. Själv har jag valt att köpa Pinnacle Studio för att redigera mina filmer. Under tusenlappen för en mjukvara som dessutom stöder alla möjliga format både in och ut.

Kvaliteten på bilder, video och ljud då? Om vi börjar med ljudet så är det som med alla kameror som inte har separat mikrofon, att vindbrus fångas upp väldigt lätt. Förutom det är ljudet helt okej.

Bildkvaliteten då? 6MP skall ju ge tillräckligt, och visst blir bilderna bra. Riktigt bra. Många bilder på den här siten är tagna med denna kamera, och jämfört med min förra kamera(HP PhotoSmart 850) så är det ljusårs skillnad. Framför allt är bildkvaliteten jämn. Får man bara autofokusen att hitta en punkt så blir det skarpa fina bilder. Nedan bild är tagen med denna kamera.

Så var det då dags för videodelen. Kameran filmar i 4:3 format, upplösning 640x480 pixlar. Kvaliteten på det inspelade materialet är för att vara en kamera i denna prisklass bra. Antiskakfunktionen som är av yppersta klass gör att filmerna inte blir tokskakiga så fort man zoomar. Avsaknad av 16:9 format får dock anses vara en nackdel i dagens läge, och nyare versioner av kameran har både HD och 16:9. Kameran använder MPEG-4 AVC/H.264 komprimering vilket gör att storleken på filmerna blir hanterbara. En liten film som visar kvaliteten efter konvertering till Windows Media format:

Som stryktålig och vattentät actionkamera till fisketurerna är denna kamera klockren. Riktigt bra stillbilder och hyffsad video gör att man behöver endast denna kamera. Avsaknaden av 16:9 gnager lite i betyget. Kort och gott en riktig fin pryl. Priset -08 inklusive 8GB minneskort var 3000:- vilket får anses vara mycket prisvärt.

Mer information om Sanyo Xacti finns på Sanyo's hemsida

Specifikationer på denna kameran finner du här: Sanyo CA65