Flugtafsen är alltid ett kärt ämne att diskutera, somliga lägger nästan religiösa krav på taperingen för att flugan skall sträcka på rätt sätt varje gång, andra ser den nästan enbart som ett sätt att fästa flugan vid fluglinan.

Inom kustfiske och gäddflugfiske så känns det skönt om flugan sträcker tafsen men det är absolut inget krav på perfektion, alltför många andra faktorer spelar in som flugans luftmotstånd, vind etc.

Inom klubben så har vi under ett antal år kört med en egentillverkad, "taperad" tafs. Taperingen består i att buttdelen på tafsen är tvinnad och spetsen är enkel. Det fungerar helt klart utmärkt. Till Havsöring brukar vi köra med ca 0,25-0,30 och till gädda 0,50-0,60. Tillverkningen är enkel

1. Sätt en ögla på linan, vanlig överhandsknut, denna ögla används för tvinning och skall klippas bort på den färdiga tafsen.

2. Dra ut lina från spolen och lägg den runt ett mothåll. Med fördel så är detta ett dörrhantag men det kan också vara en spik eller dylikt. Vid handtvinning så använder jag oftast stortån. Anpassa längden på dubbellinan till hur lång som du vill ha butten. Håll spolen i ena handen och öglan i den andra.

3. Börja tvinna linan med den hand som håller öglan. Överlägset bäst är en skruvdragare som är utrustad med krok. Om man inte har det så är der bara att stoppa figret i öglan och börja snurra. Man känner efter ett tag att linan vill tvinna sig och det är bra att försöka göra ett par utjämningar under tiden. Dessa går till så att man slackar ytterst lite på linan samtidigt som man ruckar lite på den. Allt för att jämna ut antalet varv på båda sidorna av mothållet. Jag brukar köra totalt ca 300-400 varv med finger och lite beroende på antalet varv per minut med skrvdragaren, normalt ca 30 sek. När man känner sig klar så är det dags för det mest kritiska momentet.

4. För över öglan från tvinnarhanden/skruvdragaren till den hand som håller spolen.

5. Ta tag i den del av linan som ligger runt mothållet med den nu fria handen. Stick in ett finger i öglan som bildas. Var noga med att linan skall vara spänd, man kan känna hur den vill tvinna sig på alla olika sätt.

6. Sakta men säkert arbeta ut fingern så att det bildas en ögla där mothållet tidigare har suttit, låt tafsen tvinna sig under kontrollerade former. Den blir spikrak om man gör rätt.

7. Gör en överhandsknut för att hindra att linan tvinnar upp sig igen. Klipp av den ursprungliga öglan som användes för tvinningen.

8. Dra ut lina från spolen så att tafsen får rätt längd, klipp av och du har en färdig taperad tafs.