Sensommarfest och fiske i Bondemölla.

Vi hade bokat alla platser men ett minst sagt dåligt intresse från klubbmedlemmarna gjorde att vi fick boka av platser i sista stund. Anledningen var kanske att första helgen i augusti är lite tidigt med avseende på semestrar o dyl. Tyvärr för det var enda chansen att boka det året och det blir likadant nästa år.

Hur som haver var vi 5 tappra som anammat utmaningen och träffades för den traditionella grillkvällen. Tord, Finn, Dan, Robert samt undertecknad. Pg a arbete i Danmark så var jag lite sen. Det var med viss oro som dom andra grabbarna försökte få kontakt med mig, jag hade all maten. Dock hade jag flaggat för ca 20:00 och så blev det. I god traditionell anda så blev det Flintastek med potatissallad och vin och öl därtill.

Lunch

Flintastek, potatissallad samt öl  därtill.

Sommaren 2003 går till historien som en av dom varmaste somrarna i mannaminne, så var även denna kväll, vi kunde sitta ute långt in på natten. Finn hade fixat en bergsprängare så det var bra ös på musiken. I stugan kollade vi in bilderna på alla lyckliga fiskare och förutom Henke så fanns det faktiskt även en bild på Finn.

Ett par timmars sömn och sedan var det dags att fiska. Det regnade, inte bara lite utan det öste ner, vi hade prickat in sommarens enda regndag. I och för sig var det inte alltför påfrestande eftersom temperaturen gjorde att det närmast blev ett tropiskt regn. För fisket var det nog bara positivt. Iförda diverse regnskyddande kläder gav vi oss ut på fiske.

Finn hade en långkappa ovanpå shortsen och med en sydväst så liknade han närmast Darth Vader, i egenskap av fiskare så tyckte jag att  Darth Wader var ett bättre namn.

Darth Vader...

Darth Wader……..

Fisket var hyfsat och ganska snart så visade återigen Robban sig på styva linan när han tog ett par fiskar i snabb takt. Jag själv hade det ganska trögt och var mest frustrerad av att mitt regnskydd inte var heltäckande, jag var ganska blöt. Robbans största fisk låg på en bit över 5 kg så han var riktigt nöjd.

Efter hand så fick alla fisk, välkonditionerad och fin kvalitet. Dan hittade en favoritplats på ön och Robban verkade mest trivas i övre dammen. Jag själv lyckades också kroka en fin båge på över 5 kg i den övre dammen. Perfekt för vi skulle ha grillfest med Björka byalag senare på kvällen.

Ytterligare en 5+ båge landades så vi hade riktigt bra utdelning.

robban

Robban med en båge över 5 kg.

Det fortsatte att regna hela dagen och sakta men säkert så trappade dom dyngsura deltagarna av, i Olas frånvaro så var det ingen som enträget hävdade mörkerfiskets välsignelse.

Sammanfattningsvis så är det synd att så pass få ställde upp, fisketuren hade varit utlyst i klubbtidningen flera månader i förväg och ändå så verkade det som om dom flesta svarade med ett jaså när dom blev påminda om att det var dags.

Det var kanske lite för tidigt på sommaren men eftersom det inte går att boka någon annan helg så måste vi nog stå över nästa år. Vi kanske kan träffas och grilla någon annan stans.

Vid ordbehandlaren: Jan Melin.