Så var det äntligen dags för höstens första stora läger. Förhandsintresset var inte alltför stort men tillräckligt för att vi skulle kunna boka en av dom riktiga stugorna, i Hökensås semesterby. Thomas S var inte säker på när han skulle åka hem så vi unnade oss lyxen att köra med två bilar. Gemensam bunkring på Willys i Lund och avfärd strax efter jobbet.

Logo

Thomas har en gas-bil så han hade redan planerat var vi skulle stanna för fika och tankning. Det var ganska sent när vi äntligen var framme. Stugnumret fanns på anslagstavlan och nyckel satt i dörren när vi kom fram. Som vanligt så kändes det precis som hemma direkt, alla stugor av typ B ser exakt likadana ut. Tord kände sig kanske inte helt lika hemma för han valde frivilligt att flytta ut ur det lilla rum där även undertecknad kamperade.

Stugan

Kvällen blev ganska sen då vi var tvungna att grundligt prova skillnaden mellan skotsk maltwhisky och en snobbavariant av Jack Daniels vid namn ”Gentleman Jack”. Morgonen blev ändå ganska tidig och Thomas tog på sig det ärofyllda uppdraget att fixa ihop Ägg och Bacon, tillsammans med vita bönor och gott bröd så lader en god grund för dagens fiske.

Som vanligt var Lilla Havsjön vårt första mål, denna underbart vackra klarvattensjö med sina nyfikna abborrar. Bengt Öste var redan upptaget så vi spred ut oss runt sjön. Målet var som alltid att fixa ihop fisk till den traditionella lax-såsen. Ganska snart så fick jag en hyfsad fisk på muddler i ”Tords vass”. Thomas gick samma håll som jag och han visade upp en märklig flugkombination. Sjunklina med tre flugor på tafsen. Varav den sista var en Klinkhammer torrfluga.

Thomas

Jag påpekade att det nog kunde bli ”lite svårfiskat”, framför allt som det inte fanns plats för några bakkast. Thomas envisades dock och vadade så djupt som han vågade för att kunna kasta. Efter ett tag så blev det samling på ”Martins rageudde”.

Rageudden

Bengt var först på plats och intog pole position. Jag tog det lugnt och Thomas hade fått inse att hans nyinköpta cigariller och tändstickor inte tålde vatten.

Cigariller i vatten

Det var ganska trögt och vi tog en gemensam Korvgrillning på parkeringen..

Korvgrillning

Som vanligt var det en del trubbel innan engångsgrillen kom upp i rätt temperatur.

Chorizo

Det blev suveränt goda Chorizo, Johnnys senap och grovt bröd.

Efter lunch så ville Tord och Thomas testa sina flytringar i Nordvattnet. Jag varnade för det flytringskonvent som vi hade träffat på där under tidigare besök men väl på plats så var det tomt på vattnet. Thomas angrep sin ring med en hypereffektiv pump medan Tord körde på det gamla hederliga sätten med munnen.

Flytring

När grabbarna var klara så hade alla andra flytringsfiskare käkat klart sin lunch och det var en hel armada som invaderade nordvattnets vidder.

Thomas i flytring

Vi andra som inte hade simring kollade Enesjön men som vanligt var det knökat på parkeringen. Vi hamnade i stället vid Prinsasjöarna. Där det var lagom med folk. Jag tog en tupplur i bilen medan Bengt gav sig av för fiske. Efter ett par timmar så anslöt jag, Bengt hade då haft ett par kontakter men inte fått upp någon. I det sista dagsljuset så testade vi den norra Prinsasjön och jag lyckades få dagens andra fisk.

Matfisk

Väl i stugan så kunde vi konstatera att även flytringsgrabbarna hade haft hyfsat fiske. Whiskyjämförelsen fortsatte och kvällsmaten blev summarisk men öl mackor och chips.

Tidan vid Baltak var nästa mål, på vägen så stannade vi vid den numera klassiska skylten till Älagrås.

Älagrås

Väl framme så lyckades vi köra helt fel eftersom dom hade stängt av bron vid Bälteberga. På plats var allt som vanligt, Mycket folk och intensivt fiske. Jag provade nerströms medan dom andra gick åt andra hållet.

Kvarnen

Efter ett tag så kom även dom ner till kvarnen där jag höll till.

Tord med båge

Tord drog på fisk direkt

Thomas med öring

Thomas lyckades också få en riktigt fin öring mitt på strömnacken vid kvarnen.

Mat!

Glufs

Det blev dags för grillning och den obligatoriska natursömnen, detta år ganska oroligt för korna var väldigt nära.

Natursömn

Efter lunch så kom Bengt i gång på riktigt, två fina firrar i snabb följd gjorde honom till dagens vinnare. Jag smög med ett spö i klass tre och lyckades tå upp fisk som tog min pyttelilla CDC-kläckare. Ju länge som dagen led så fiskade vi närmare parkeringen, fjolårets fina nackar och sel var inte riktigt lika heta.

Hökensås

Jag drog hem lite tidigare för att sätta i gång med den traditionella pastasåsen. I år hade vi bra grytor men knivbeväpningen gjorde att endast en av fiskarna blev filéad. Såsen blev himmelskt god utan att fisken tog överhanden, receptet finns på hemsidan.

Sammanfattningsvis så kan man säga att det var en trevlig tur, lagom med fisk, god mat och trevligt sälllskap.

Slutligen så kommer här den traditionella topplistan:

Årets Fisk: Thomas öring
Årets Fluga: Trippeltorrfluga på sjunklina