Skånska Kustfiskeklubben hälsar dig välkommen till vår hemsida! Klubben består av ett gäng entusiaster från Skåne, Blekinge, Småland med flera landskap. Givetvis tillbringar dom flesta av oss en hel del tid vid någon laxälv, insjö eller öppet hav, men den mesta tiden läggs vid dom skånska kusterna på jakt efter öring, gädda, multe mm.

På vår hemsida finner du allt en kustfiskare behöver såsom artiklar kring kustfiske, utrustningstester väder mm. Inte minst finns det massvis med trevliga bilder och resereportage att bläddra igenom. Vår fiskeblogg uppdateras kontinuerligt medan vi är ute och fiskar. Vi vill också passa på att nämna vår årliga tävling "Öringens Dag", Normalt så avhålls den på den första påskfria lördagen i April.

Andra saker som är av yttersta vikt för oss kustfiskare är givetvis de regler och bestämmelser som finns. Under avsnittet 'Kustfiske' har vi lagt upp länkar till Länsstyrelsens hemsida där du finner karta med zoomfunktionalitet över fredningsområden och information om fredningsområden kring de skånska åarna. Betänk att det finns naturreservat och naturvårdsområden som har beträdningsförbud delar av, eller hela året. Dessa områden är inte nödvändigtvis utmärkta på länsstyrelsens kartor över fredningsområden. I klubben har vi medlemmar som verkar som fisketillsynsmän, med uppdrag att bevaka och informera kring fisket längs våra kuster.